بازدید دیروز146
بازدید این هفته440
بازدید این ماه2918
بازدید کل4297883
دسته: مباحث ماهیگیری نمایش از چهارشنبه, 15 شهریور 1396 23:24 نوشته شده توسط داود ملکی بازدید: 21244
ترولینگ در آبهای شور
اصلا ترولینگ چیه؟
سیستم ترولینگ یک نوع سیستم کششی در ماهیگیری میباشد برای صید ماهیهای مهاجم و شکارچی در دریا.همانند سیستم اسپینینگ یا همان لانسه کشی
که طعمه را پرتاب و با چرخ ماهیگیری جمع میکنیم با این تفاوت که در سیستم ترولینگ از طعمه های زنده.مرده و مصنوعی استفاده میشه
و طعمه و نخ رو جمع نمیکنیم مگر در هنگام به قلاب افتادن ماهی.و کشش نخ و طعمه توسط قایق ماهیگیری از انتهای شناور در یک سرعت
ثابت انجام می گیرد حرکت قایق با سرعتی مشخص نسبت به نوع صید در عمقهای متفاوت می باشد طعمه به دنبال نخ ماهیگیری در میان یا
سطح آب کشیده می شود از این روش اگر بخواهید به صورت کاملا حرفه ای لذت ببرید نیازمند ابزاری مناسب میباشید که از جمله انها چوب
مخصوص و چرخ مناسب و فایتینگ پلیت و طعمه مناسب و جی پی اس ماهی یاب و دانریگر میباشید
در کل سیستم ترولینگ یک سیستم کششی بیش نیست که این کشش توسط قایق انجام میگیرد نه ماهیگیر
چوب مخصوص ترولینگ:
در این سیستم ما از قوی ترن چوب های که در بازار موجود می باشد استفاده می کنیم در گذشته گفتیم هر چه تیکه های چوب بیشتر
شد از مقاومت چوب کاسته میشه خوب چوب های ترولینگ مقاوم همگی یک تیکه هستند. البته دو تکه هم در بازار موجود می باشد حمل اون راحتره ولی
مقاومت اون کمتره چوب های ترولینگ طول زیادی ندارند و معمولا از1.80 تا 2.40 میباشند و اکشن آنمی تونه تا 180 کیلو گرم باشه اکشن 400 به
بالا.دیگر تفاوت چوبهای ترولینگ با دیگر چوبها در بکارگیری بولبرینگ روی حلقه ها میباشد تا نخ ماهیگیری بدون هیچ اصتحکاکی روی حلقه حرکت وبر
اثر فشار بریده نشود.چوبهای مورد استفاده در روش ترولینگ مخصوص صید ماهی از روی شناور طراحی شده اند. بهترین گزینه چوبها، چوبهای گرافیتی
هستند
چرخ ماهیگیری ترولینگ(وینچ)
به این نوع موتورها وینچ هم گفته می شود که یکی از قویترین موتورهای ماهیگیری به حساب می آید که سایز و شکل انها
با دیگر چرخها متفاوت میباشد دارای دسته ای قوی که متصل به محور مرکزی میباشد و توسط چرخ دنده ها براحتی نیرو را
انتقال میدهد.چرخهای بایت کاستر یا وینچ برای تسلط بهتر شما هنگام پمپ کردن استفاده میشود.محل نصب چرخ روی چوب
ماهیگیری میباشد قیمت چرخهای ترولینگ نسبت به دیگر چرخها بیشتر است و برای این روش ماهیگیری باید هزینه بیشتری
پرداخت کنید.ولی زیاد نگران نباشید:درست است که استفاده از چرخ مخصوص ترولینگ در این سیستم ماهیگیری بسیار موثرتر
بوده ولی اگر به هر دلیلی تهیه این نوع چرخ برایتان میسر نیست استفاده از این چرخ 100% الزامی نیست.چرخهای به کار
رفته بسته به نوع و اندازه صید معمولأ از نوع بایت کاستینگ، مولتی پلیر و اسپول ثابت7000 میباشند متراژ نخی که روی
این موتورها بسته میشود بالاست 300 تا 400 متربه دلیل یکی جنگندگی با ماهی و دیگری دور بودن طعمه ازقایق و هر
گونه سر و صدای موتور و حباب های به وجود امده توسط موتور قایق
طعمه های ترولینگ
در انتخاب طعمه در سیستم ترولینگ اکثرا از طعمه های مصنوعی استفاده می کنند مثل انواع راپالا ها.لورها وطعمه های مارک یوزوری و ماکرل
برای ترولینگ چندین گونه طعمه وجود دارد تعدادی از آنها رو آبی و تعدادی سنگین تر هستند و زیر آبی محسوب میشوند که با دانریگر هدایت میشوند.
طعمه های رو آبی طوری طراحی شده اند که در فشار و تولید امواج موتور قایق رقص بهتری داشته باشند و وزن و حالت حرکت انها مناسب برای ترولینگ رو آبی باشد.
اما طعمه های زیرآبی با دایو بالا، باید از لحاظ رنگبندی و رقص و حرکت مناسب عمقهای بیشتر باشند، هر چقدر عمق آب بیشتر میشود فشار آب بیشتر و نور خورشید کمتر میشود بنابراین باید از طعمه هایی استفاده شود که نور بیشتری را جذب و منتشر کنند(مثل رنگ آبی و مشکی) و در عمقهای بیشتر با توجه به فشار آب رقص و حرکت طبیعی تری نسبت به طعمه های رو آبی داشته باشند یعنی طوری طراحی شده باشند که وزن و بدنه آنها مناسب عمقهای زیاد باشد به همین دلیل روی بعضی از طعمه ها دایو آن ذکر شده است مثلا زده شده m25 _30 یا feet 90_70
یعنی طعمه مورد نظر برای عمق ۲۵تا۳۰ متری یا ۷۵تا۹۰ فوتی طراحی شده است که باید در انتخاب طعمه دقت بیشتری داشت چون هر طعمه مناسب یک عمق طراحی شده است چون حرکت طبیعی تری دارد و رنگ مناسب آن به خوبی قابل رویت میباشد
پس از اتصال طعمه مناسب، نیازمند به یک ابزار هستید که طعمه شما را در همان عمقی که ماهیها هستند به دنبال قایق حرکت دهد.
دانریگر ابزاری است که این کار را برای شما اسان میکند و دایو شما را تنظیم میکند( دایو=فاصله طعمه تا سطح آب) و اگر سرعت قایق کم و زیاد شود
دانریگر طعمه را در عمق مناسب بدون بالا و پایین رفتن حرکت میدهد اما اگر این ابزار را در دسترس نداشتید میتوانید با نصب یک وزنه sinker در ریسه تا حدودی طعمه را به صورت یکنواخت و در عمق مورد نظر به دنبال قایق حرکت دهید
بهتر است از طعمه های مصنوعی ای که در آبهای شیرین کاربرد دارد استفاده نگردد چراکه قلابها و اتصالات این طعمه ها در اثر برخورد با آب شور (خصوصأ در خلیج فارس که شورترین آب دریاهای آزاد را دارد) سولفاته شده و از بین می روند یا مقاومت آنها کاهش می یابد
در هر مکانی که مشغول ترولینگ هستید قبل از هی چیز باید اطلاعاتی از زیر اب به دست اورید که جی پی اس(ماهی یاب ) کار شما را راحت میکند و به شما نمایش میدهد که در آن مکان ماهی در چه سایزی و در چه عمقی در حال حرکت است.
بعد از به دست اوردن عمق حرکت ماهیها شما میبایست طعمه مناسب آن عمق را به لیدر یا پیشبندی که اماده کرده اید متصل کنید (ترجیحا لیدر از جنس فلزی,سیم استیل یا سیم بکسل چون ماهی های مورد نظر این سیستم عمدتا شکارچی هستند و دارای دندانهای تیز فراوان می باشند به راحتی می توانند نخ های معمولی را ببرندو حتی باعث ریش ریش شدن لیدر فلزی یا بکسل میشه) بعد از اتصال به نخ اصلی ببندید.برای اتصال لیدر فلزی به نخ اصلی از یک دو راهه مقاوم استفاده شود
پس از به دام افتادن ماهی خصوصا ماهیهای سایز، باید از ابزاری استفاده کنید که روی چوب و چرخ تسلط بیشتری داشته باشید که(فایتینگ پلیت )این کار را برای شما انجام میدهد
پلیت ابزاری است که با کمربند مخصوص به روی شکم بسته میشود و انتهای چوب که شیاری به شکل + دارد ، داخل پلیت قرار میگیرد تا از چرخش چوب جلوگیری شود
هنگامی که ماهی به قلاب افتاد و ماهی رو بداخل قایق هدایت کردید جهت بیرون کشیدن قلاب از دهان ماهی حتما تاکید میشود از دستکش و انبر استفاده کنید
ماهیهای مهاجم با دندانهایی تیز و برنده با یک حرکت میتواند خسارت جبران ناپذیری را به ما وارد کند
سرعت و حرکت قایق در روش ترولینگ
در این روش همه چوب های ماهیگیری پس از طعمه زدن بر روی دیواره های قایق ثابت می شوند و یا اگر قایق دارای بالچه هایی باشد نخ های اصلی به آن بالچه ها متصل می شوند تا در اثر کشیده شدن در هم تنیده نشده و پیچ و تاب نخورند
سرعت قایق یا شناور بسته به نوع صید متفاوت می باشد. ماهیهایی همچون کوسه، هامور و جاش که از سرعت بالایی برخوردار نیستند تمایل به دنبال کردن طعمه های مصنوعی و طبیعی ای دارند که با سرعت کم حرکت می کنند. اما ماهیهایی همچون تن ها، مارلین ها، شیر ماهی، جت و غیره به سرعت بیشتری جهت تحریک شدن و حمله به طعمه را دارند.قایق با سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت یا بین 3 تا 11 گره دریایی حرکت میکند هر گره دریایی برابر با 1852 متر در ساعت است و طعمه رو از پشت قایق رها میکنید تا از قایق فاصله بگیرد یادمان نرود هنگامی که ماهی به قلاب افتاد به هیچ عنوان نباید قایق از حرکت بایستد چراکه ماهی به عمق رفته و بیرون آوردن آن را بسیار مشکل می کند. لذا پیشنهاد می شود با همان سرعت یا کمی کمتر اقدام به پمپ کردن ماهی نمایید.هنگامی که طعمه را از انتهای شناور بدرون آب پرتاب کردید و قایق به آرامی رو به جلو حرکت کرد با آزاد کردن کلاچ چرخ اجازه دهید تا طعمه از قایق فاصله بگیرد هنگامی که این فاصله به حدود 50 متر رسید کلاج چرخ را به اندازه ای که در اثر ضربه ناگهانی ماهی نخ آسیب نبیند تنظیم کنید و نسبت به دایو طعمه با سرعت مناسب طعمه را در عمق مورد نظر حرکت دهید.لازم بذکر است که فاصله 50 متر معمولأ برای قایقهای با موتور مخصوص و کم صدا می باشد. حال اگر از موتور های صدادار استفاده می نمایید بهتر است این فاصله را افزایش دهید ولی از 100 متر در قایقهای کوچک تجاوز نشود در شناورهای با امکانات فنی گاهی این فاصله تا بالای 100 متر هم میرسه اگه این فاکتورها رو رعایت نکین اتفاقی جبران ناپذیر برامون پیش میاد یعنی تمام نخ ها به هم می پیچه حالا نخ هارو بیخیال وقت ماهیگیریمون تلف میشه.
نخ مخصوص ترولینگ
با سیستم ترولینگ چه ماهیهایی میتوان صید کرد؟
از این روش می توان برای صید ماهیانی چون انواع تن، مارلین ها، کوسه ماهیها، شیر ماهی، باراکودا (جت)، جاش، هامور، سوف نیل و دیگر ماهیان شکاری آبهای شور و شیرین استفاده نمود
روش بیرون کشیدن ماهی از آب
در این قسمت دیگر خبری از چاک ماهیگیری نیست و تنها قسمتی که برایم جالب نیست و نمیشود عنوان ماهیگیری ورزشی را روی آن گذاشت همین مورد است چون با گاف یا همان نیزه ای که به بدن ماهی می زنند ماهی وارد قایق می شود و ماهی در حال جان کندن و قایقی که پر از خون شده صحنه زیاد جالبی نیست
هنگام طوفان اصلا به ماهیگیری در دریا نروید چون نه تنها ماهی نمیگیرد بلکه امکان قرق شدن قایق زیاده حتی بعد از طوفان و صاف شدن هوا آب دریا گلالوده و چون از طعمه مصنوعی در ماهیگیری استفاده می کنید ماهی طعمه شما رو نمی بینه.
نکته هایی در این زمینه وجود دارد که حائظ اهمیت بسیاری می باشد:
در هنگام لانسه کشی حتما می بایست کلاچ موتور بسته نباشد چرا که در غیر این صورت و بر اثر ضربه ناگهانی ماهی به طعمه امکان دارد که چوب و چرخ شما که ممکن است چند میلیون هزینه برای شما داشته باشه شکسته یا ماهی چوب و چرخو همراه خودش به دریا ببره .
حتما می بایست از ریسه لیدر فلزی برای جلوگیری از جویده یا بریده شدن نخ اصلی استفاده شود.جهت بیرون کشیدن قلاب از دهان ماهی حتما از انبر و دستکش مقاوم استفاده کنید
بجای استفاده از نخ های 90یا 120 می توانید از نخ های تابیده (براید) استفاده کنید که در اندازه های 50 ارائه شده و کیفیت نخ های 120 را دارد