امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز260
بازدید دیروز150
بازدید این هفته410
بازدید این ماه4299
بازدید کل4251444

طعمه های مصنوعی جهت صید انواع ماهی

        

 طعمه های مصنوعی

شرکتهای تولیدکننده طعمه های مصنوعی، آنها را در اندازه، سلیقه، رنگ و نقشهای بسیار متوعی می سازند. با مطالعه دستورالعملهایی که درون یا بر روی بسته های طعمه مصنوعی است، چگونگی استفاده از هر کدام از آنها را آموزش داده است. درادامه تعدادی از انواع آنها را مورد بررسی قرار می دهیم

 رقصنده ها :

در قسمت سر رقصنده ها فلزی جهت سنگین شدن تعبیه شده و دم یا انتهای آنها معمولأ از موی حیوانات، پلاستیک نرم، پرها یا لاستیک پوشیده شده است. بعضی از اوقات ماهیگیران ماهیهای مصنوعی یا تکه ای از گوشت ماهی یا حیوان (مانند خوک) را به قلاب رقصنده اضافه می کنند. رقصنده ها می توانند جهت صید تقریبأ هر نوع ماهی آب شیرین و بسیاری از ماهیان آب شور استفاده شوند.

قاشقک ها :

قاشقک ها به طعمه های مصنوعی فلزیی اتلاق می شود که حرکتی شبیه شنای ماهیان در زیر آب دارند. بیشتر قاشقکها برای پرتاب شدن طراحی شده اند، حال آنکه انواع دیگری از آنها وجود دارد که جهت کشیده شدن در پشت قایق متحرک ساخته شده اند. اغلب آنها جهت صید تخصصی اردک ماهی، سوف، آزادماهی، انواع قزل آلا و سوف حاجی طرخان و غیره طراحی شده اند

  

 طعمه های پلاستیکی :

از آنها به صورت کرمهای پلاستیکی نرم، ماهی ها، خرچنگها و قورباغه های مصنوعی در سایزها و رنگهای متنوع در دسترس می باشد. شما از آنها همراه یا بدون استفاده از وزنه، می توانید استفاده نمایید. بعضی از اوقات طعمه های پلاستیکی با یک رقصنده، پروانه یا طعمه پروانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از طعمه های پلاستیکی آغشته به بوهای موثری جهت جذب ماهی به سمت خود هستند.

 پلاگها :

پلاگها که در ایران بیشتر به مارک معروف راپالا مشهور هستند دارای بدنه ساخته شده از پلاستیک یا چوب می باشند و برای استفاده در سطح آب یا در عمق طراحی شده اند. پلاگهای شناور برای شناور ماندن در سطح آب طراحی شده اند. پلاگهای شیرجه رو پلاستیک یا فلزی در لبشان دارند که باعث میشود آنها را تا عمق مشخصی پایین ببرند و به اصطلاح غواصی کنند. و این پلاگهای شیرجه رو با نام طعمه های نوسان کننده یا میل لنگی نیز مشهورند.

 

از آنها برای صید ماهیان شکاری در آبهای شیرین و شور مانند قزل آلاها، گربه ماهیها، سوف، اردک ماهی، زردپر و غیره استفاده می شود.

 چرخنده ها یا پروانه ها :

چرخنده ها دارای یک یا چند پرک می باشند که حول سیم شفت مستقیم خود دوران کرده و یا به اصطلاح می چرخند. برخی از چرخنده ها دارای دم هایی از جنس پلاستیک نرم یا موی حیوانات هستند و وسیله ای بسیار مناسب جهت صید قزل آلا و اردک ماهی محسوب می شوند.

                                                                                                                                         

 

طعمه چرخنده ها یا رقصنده چرخنده ها :

طعمه چرخنده ها طعمه های مصنوعی با یک یا چند پرک هستند که پیرامون یک میله سنجاق مانند، دوران می کنند. بیشتر طعمه چرخنده ها حاشیه های ساخته شده از موی حیوانات، پلاستیک های مخصوص یا دیگر مواد جهت جلب توجه ماهیان شکاری می باشند. آنها همانند چرخنده ها طعمه هایی بسیار موثر هستند و بواسطه ترکیبی بودن آنها (وجود همزمان چرخنده و رقصنده) از جذابیت بیشتری برای ماهیان برخوردارند.

          

پشه ها :

پشه ها طعمه های مصنوعی کوچکی هستند که با تجهیزات اسپین کاست و ماهیگیری به روش پشه مورد استفاده قرار می گیرند. این طعمه ها بسیار مناسب برای صید برخی از گونه های کپور ماهیان و ماهیانی که در سطح تغذیه می کنند از قبیل قزل آلا و باس می باشند. حتمأ در آنها برای اتصال به ریسه از گره های مخصوص استفاده نمایید چراکه این دسته از ماهیها هنگام قلاب افتادن جنب و جوش و تحرک  بسیاری می کنند.

 

هر چه درک شما از پیرامون محیط زندگی، رفتار و حرکات ماهی ها بیشتر شود، خواهید فهمید که چگونه استفاده صحیح و بجا از طعمه یا طعمه های مصنوعی در طول فصلهای گوناگون می تواند برای انواع ماهیها بهتر باشد.

    

لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

 

منبع:کتاب صید ورزشی ماهی قزل الا ابراهیم عابدی فر

           


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد