امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز232
بازدید دیروز150
بازدید این هفته382
بازدید این ماه4271
بازدید کل4251416

مراحل و چگونگی صید ماهی کپور

            چگونه یک ماهی کپور صید کنیم

 

یکی از محبوبترین سیتمهای ماهیگیری در دنیا سیستم صید ماهی کپور میباشد.در ابتدا باید لوازم مخصوص صید کپور را اماده کرد که این لوازم عبارتند از:

چوب مخصوص صید ماهی کپور

موتور ماهیگیری

نخ و لوازم مانند قلاب ، سرب ، پایه ،هرزگرد ، چاک و . . .

چوب های صید کپور فاکتور های خود را دارد که عبارتند از طول مناسب و اکشن ایده آل. اکشن همان تحمل پرتاب وزنه می باشد

طول چوب های صید ماهی کپور از متراژ 3.60 شروع می شود تا متراز 3.90 البته این استاندارد چوب ها میباشد یک ماهیگیر هم میتواند با چوب به طول 4 متر هم ماهیگیری کند یا به طول 3 متر ولی اصول کار و انتخاب مناسب همان متراژ بین 3.60 تا 3.90 می باشد اکثر ماهیگیران از چوب های تلسکوبی برای ماهیگیری کپور استفاده میکنند ولی برندهای جهانی این سیستم چوب های چند تکه می باشد

بعد از انتخاب چوب نوبت موتور ماهیگیری می باشد که انتخاب آن هم مثل چوب ماهیگیری مهم می باشد شما مجاز به استفاده از موتور های می باشید که حداقل گنجایش نخ بر روی آنها کمتر از 100 متر نخ 40 نباشد و بهترین میانگین گنجایش 200 متر نخ 45 می باشد که ماهیگیر می تواند با استفاده از آن در ماهیگیری کپور به هیچ مشکلی بر نخورد و مدل چرخ هارا معمولا با عداد 100 معرفی می کنند که موتور های صید کپور می تواند بین 4500 تا 7000 قرار بگیرد.


نخ های ماهیگیری هم به اندازه انتخاب چوب و چرخ ماهیگیری مهم می باشند که یک ماهیگیر باید در انتخاب آنها دقت فراوان داشته باشد. فاکتور های مهم انتخاب نخ در جنس و سایز و متراژ آن می باشد که سایز نخ های کپورگیری بین 40 تا 45 منوفلامنت یا نخ های ساده می باشد متراز اکثر نخ ها 100 متری می باشد و نخ های هم وجود دارد که مثلا به متراز 300 متر می باشند.

بعد از انتخاب نخ و چوب و موتور مهم ترین وسایل همان تجهیزات کپور گیری میباشد مانند انتخاب

زنگوله ماهیگیری ، پایه . چاک ، سرب ،قلاب وجعبه ماهیگیری برای قراردادن تجهیزات در آن می باشد

 قلاب های کپور گیری سایز های مختلفی دارد مانند صفر یک و صفر دو مارک های مانند قلاب نروژی

زنگوله ها در هنگام ماهیگیری بر سر چوب نصب می شودند برای اطلاع دادن به ماهی گیراز صید

ماهی و نوک زدن ماهیها

سرب ها هم بر اساس اکشن چوب ماهیگیری انتخاب می شوند که برای شروع شما باید از سرب های بین سایز  یک و نیم تا دو استفاده کند تا زمانی که در پرتاب ها مشکلات رفع شد از سایز 3 استفاده کنید اکشن چوب هم باید با وزن سرب انتخابی تناسب داشته باشد در این صورت یا شما نمی توانید پرتاب بلند داشته باشید یا درهنگام پرتاب چوب شما صدمه می بیند.

پایه ماهیگیری هم برای قرار گرفتن چوب بر روی آن استفاده می شود که بسیار مهم می باشد که پایه ها به چند نمونه می باشند پایه های ساده که باعث قرار گرفتن چوب به صورت عمود بر روی آن می شود و شما می توانید حتی به کج قرار دادن آن بر روی زمین به چوب خود زاویه دهید.

پایه های وی شکل تک شاخه که باعث قرار گرفتن چوب به صورت خابیده وزاویه دار می باشد که برای سیستم های رانر استفاده می شود

هرزگردها در ماهیگیری بسیار حیاتی می باشند و برای اتصال ریسه به نخ اصلی و ریسه ها از هرزگرداستفاده شود.ریسه همان اتصال قلاب و سرب به نخ اصلی میباشد.

هنگام نصب قلاب و سرب از نخ اصلی استفاده نکنید نخ اصلی همیشه باید دست نخورده باقی به ماند و شما باید از یک حلقه نخ اضافی در ماهیگیری ریسه های ماهیگیری خود را درست کنید ریسه ها همان اتصال قلاب و سرب به نخ می باشند.همیشه سایز نخ اضافی که برای ریسه زدن استفاده قرار داده می شود باید هم سایز هم قدرت کشش آن از نخ اصلی کمتر باشد و نامرعی.مثلا اگر نخ اصلی شما سایز 45 به قدرت کشش 14 کیلو می باشد باید نخ ریسه شما شماره 40 به قدرت کشش 10 کیلو باشد.

                   برای اتصال ریسه به نخ اصلی حتما باید ازدوراهه یا هرزگرد استفاده کنید.

                    ریسه ها در سیستم کپوری اکثر به صورت سرب در انتها ونصب یک قلاب در وسط ریسه در یک انشعاب جداگانه می باشد وسر ریسه با یک گره هشتی به هرگرد متصل می شود.

                         

 

اکثر ماهیگیران در سیستم ماهیگیری کپوری از ریسه های استفاده می کنند که توسط سرب به عماق آب فرو می رود و به این سیستم کف خواب می گویند.برای ایجاد انشعاب در ریسه شما می توانید از گره ساده هشتی و تی استفاده کنید.

 انتخاب طعمه هم فاکتور بسیار مهم در ماهیگیری می باشد که اکثر ماهیگیران در ماهیگیری کپور از طعمه های خمیر و افزودنی های به خمیر استفاده می کنند که این افزودنی از قبیل زردچوبه ، پودر سیر و تخم مرغ می باشد برای هرچه بیشتر بودارشدن طعمه شما حتی می توانید از افزودنی های مانند اسانس میوه جات وسبزی ها هم استفاده کنید.

برای درست کردن خمیر و ماندگاری بیشتر آن سرقلاب شما می توانید از پنبه در آن برای مقاومت و ماندگاری بیشتر طعمه سر قلاب استفاده کنید.

و در اخربعد از رعایت این اصول. طعمه پاشی و رعایت سکوت برای نتیجه گیری بهتر بی تاثیرنمیباشد.

طول ریسه جوشانده

 

لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد