امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز210
بازدید دیروز150
بازدید این هفته360
بازدید این ماه4249
بازدید کل4251394

آموزش و قواعد پرتاب با چوب و چرخ پشه

 آموزش و قواعد پرتاب درسیستم فلای

شاید بارها عبارت "ماهیگیری با تجهیزات پشه" را دیده یا شنیده باشد، ولی این روش چه فرقی با سایر روشهای ماهیگیری دارد؟ به همین قدر بسنده می کنم که قبل از به وجود آمدن بسیاری از تجهیزات متداول امروزی، این روش در بسیاری از کشورها شایع ترین روش صید ماهی های آب شور و شیرین بوده است. متأسفانه به دلایل متفاوت (از قبیل عدم آشنایی ماهیگیران با تهیه و استفاده از این تجهیزات، عدم دسترسی آسان یا گرانی آنها نسبت به دیگر تجهیزات و روشها، یادگیری دشوارتر و غیره) این روش بسیار جذاب، در کشور عزیزمان مهجور مانده و بسیار قلیلند کسانی که به آن می پردازند. شما عزیزان قبل از شروع به پرتاب، نیازمند آگاهی از برخی نکات و اصول بنیادی می باشید. از این پس سعی بر آن دارم در این سایت بیشتر به این روش بپردازم:

در پرتاب با تجهیزات اسپینینگ این وزن طعمه مصنوعی یا سرب متصل به ریسه است که نخ را از قرقره چرخ خارج می کند اما در پرتاب با تجهیزات پشه این وزن نخ پشه است که پشه را به سوی ماهی هدایت می کند. شما عزیزان با پیروی از 5 قاعده پایه پرتاب، می توانید به سرعت آن را انجام دهید:
1- در طول پرتاب، حرکت نخ و پشه می بایست در طول امتداد نوک چوب باشد. (حرکت رفت و برگشت چوب در یک صفحه باشد)
2- یک پرتاب پشه خوب به شدت پرتاب مرتبط نیست. بلکه به زمانبندی و تنظیم مرتبط است. این بدان معنی است که می بایست تنظیم وقت را در پرتاب تمرین نمایید تا یک پرتابگر خوب شوید. حال این پرسش مطرح می شود که چقدر تمرین کنیم؟ دست کم 15 دقیقه در روز تمرین لازم است تا ظرف مدت یک ماه پرتابگری خوب شوید.
3- حرکت و توقف درست چوب نکته ای بنیادی در پرتاب خوب می باشد. پرتابگر در طول حرکت پرتاب، مقداری انرژی را در چوب بارگذاری می کند. چوب ماهیگیری انرژی را در هنگام پرتاب در نخ آزاد می کند. لذا پرتابگر در پرتابهای کوتاه انرژی اندکی را در بخش فوقانی چوب و برای پرتابهای بلند انرژی بسیار زیادی را در قسمت میانی و پایینی چوب بارگذاری می کند.

4- کمانهای پرتاب (منظور قوس چوب در هنگام پرتاب است) برای پرتابهای کوتاه کوچک و برای پرتابهای بلند بزرگ می باشند.
5- توقف چوب بعد از حرکات پرتاب برای شکل دادن به حلقه پرتاب، مهم است. چراکه به چوب اجازه می دهد تا برای پرتاب نخ، انرژیش را در نخ آزاد نماید.
ماهیگیران با روش پشه کمتر به پرتابهای بیش از 15 متر نیازمندند. تا هنگام خبره شدن در پرتابهای بلند، مرتبأ آنها را اصلاح نمایید. شما می بایست ابتدا بیاموزید تا کوتاه پرتاب کنید (9 متر) و سپس با تمرین این فاصله را افزایش دهید.
این اطمینان را به شما بدهم که با مطالعه روش پرتاب از روی کتاب، آن را نخواهید آموخت. بلکه می بایست آن را خود انجام دهید. با تمرین بیشتر بهتر می شوید. می توانید در چمن زار یا استخر باز یا مکانهای مناسب دیگر تمرین نمایید. پرتاب جهت ماهیگیری تمرین نیست. تمرین در محیط غیر ماهیگیری سبب می شود تا به اصول پرتاب بدون حواس پرتی متمرکز شوید.
بهترین راه آموختن پرتاب کمک گرفتن از یک استاد یا دوست یا خویشاوند ماهر است. البته در کشورهای اروپایی و آمریکایی مدارس، کلوپها و فروشگاههای ویژه روش ماهیگیری با تجهیزات پشه وجود دارد که متأسفانه در ایران از آنها بی بهره ایم. یادتان نرود اگر در چمنزار تمرین می کنید، به درختان یا موانعی که در بالای سرتان است توجه نمایید و در مکانی قرار بگیرید که حداقل به شعاع 20 متر در اطرافتان مانعی وجود نداشته باشد.
بر روی نخ پشه با یک ماژیک یا هر نشانگذار غیر پاک شونده در 15 متری علامت گذاری کنید. علامت گذاشتن بر روی نخ در هنگام پرتاب نشان خواهد داد چقدر نخ خارج شده است. سنگهایی مشخص یا هر چیز دیگر قابل تشخیص را در فاصله 9 و 15 متری از جایی که شما قصد ایستادن را دارید قرار دهید. این نشانه ها در پی بردن به فاصله پرتاب کمک خواهد کرد که البته در پرتاب دقیق به سوی ماهی بسیار مهم است.


هدفگیری در پرتاب:
هدایت نوک چوب: اگر قصد دارید که پرتاب دورتری داشته باشید می بایست در ارتفاعی بلندتر هدفگیری نمایید. نخ در امتداد آنجایی که نوک چوب را متوقف کرده اید، حرکت خواهد کرد.
برای پرتابهای کوتاه، حدود 120 سانتیمتر بالای سطح آب یا چمن هدفگیری نمایید. هنگامی پرتابهایتان بلندتر می گردد که در ارتفاع بالاتر هدفگیری نمایید تا به نخ و پشه زمان بیشتری را برای رسیدن به هدف مهلت داده باشید. آموختن هدفگیری دقیق نشانه مهارت پرتاب است. شما می بایست زمان تمرین قابل توجهی برای یادگیری هدفگیری صرف نمایید تا به هدف بزنید.
استفاده از مراحل دقیق تمرین قادرتان خواهد کرد، چگونه پرتاب کردن نخ، ریسه متصل و پشه را از 4.5 تا 9 متر در اولین ساعات تمرین بیاموزید. پس از آن برای لذت بردن از آموخت هایتان می توانید با یک پشه برای صید قزل آلا یا آزادماهی در یک دریاچه یا رودخانه به صید بپردازید.
پرتاب حرفه ای تمرین زیادی می خواهد. با 15 دقیقه تمرین در هر روز (مثلأ در هر روز فصل تابستان) می توانید از خود، ظرف مدت یک فصل پرتابگری حرفه ای بسازید. در ذیل به برخی نکات در هنگام تمرین یا ماهیگیری می پردازیم:
1- زدن عینکهای محافظتی (عینکهای پولارایز) برای حفاظت از آسیب چشم.
2- برای فاصله های بزرگتر در پرتاب نخ پشه، تنها بعد از رسیدن به فاصله مناسب یعنی 4.5، 6، 9 و بیشتر، نیروی خود را بطور تدریجی افزایش دهید.
3- پرتابگر خوب بودن مستلزم دیدن و رفع اشکالات پرتاب می باشد.
اگر در هنگام تمرین یا ماهیگیری باد می وزد نباید در امتداد هدف نشانه روی کنید. برای پرتاب بلندتر می بایست بالاتر را نشانه روی کنید.

خطاهای بنیادی پرتاب و چگونگی تصحیح آنها:
1- موضوع: چرا در حرکت چوب ماهیگیری به عقب، پشه به زمین یا سطح آب برخورد می کند؟
علت خطا: نوک چوب حرکت رو به پایین زیادی داشته است یا مسیر حرکت پرتاب به سمت زمین است.
تصحیح: نوک چوب را در بالا متوقف کنید. مچ دست پرتاب محکم نگه داشته شود.
2- موضوع: علت به وجود آمدن حلقه ها در منتهی علیه نخ چیست؟
علت خطا: حرکت رفت و برگشتی چوب بسیار سخت و سریع است.
تصحیح: حرکت رفتو برگشت چوب با ملایمت بیشتری انجام شود. به نخ زمانی جهت راست شدن کامل مهلت داده و آنگاه حرکت برگشت رو به جلو را انجام دهید.
3- موضوع: علت از رفتن پشه با شنیده شدن صدای شلاق در حرکت رو به عقب چوب ماهیگیری چیست؟
علت خطا و تصحیح: به موضوع قبلی مراجعه شود.
4- موضوع: افتادن پشه قبل از رسیدن به هدف چیست؟
علت خطا: نبود نیرو یا قدرت کافی در پرتاب بعلت نخ شل یا مچ دست سست حرکت دهنده چوب.
تصحیح: راست شدن نخ قبل از حرکت چوب جهت پرتاب به سمت عقب. استفاده از مچ دست محکم در حرکت چوب به عقب و جلو و توقف فوری چوب بعد از حرکت.
طرز گرفتن وسایل در پرتاب:
طرز دست گرفتن وسایل به شیوه درست بسیار مهم است. گذاشتن شست بر روی دسته چوب به شما در بکارگیری نیروی بیشتر در حرکات کمتر پرتاب کمک می کند.

دسته چوب ماهیگیری را با دست پرتاب کننده محکم بگیرید و شست خود را بر روی دسته چوب قرار دهید. دسته چوب ماهیگیری را در زیر و امتداد مچ و ساعد دست پرتاب کننده بگیرید . این طرز دست گرفتن چوب را در طول پرتاب در صفحه باقی نگه خواهد داشت. اگر چوب از صفحه در هنگام پرتاب خارج شود، نوک چوب منحرف شده و نخ به تبعیت از آن منحرف و لذا پرتاب ضایع می شود.
نخ را از چرخ خارج کرده و از میان حلقه های چوب عبور داده و نهایتأ از حلقه نوک خارج نمایید. یک لیدر 2.7 متری را با استفاده از گره میخی به انتهای نخ پشه متصل کنید. در حالی که پاها کمی از هم فاصله دارد بر روی چمن بایستید. حدود 6 متر نخ را از چرخ بیرون کشیده و آن را در سمت راست جایی که ایستاده اید بر روی چمن بگذارید. (اگر چپ دست هستید آنرا در سمت چپ بگذارید.) مطمئن شوید که نخ بطور مستقیم و فاقد منحنی S شکل بر روی زمین گذاشته شده است.


تمرین نخست:
قواعد پرتاب برای کلیه وضعیتها یکسان باقی مانده است. تمرین را با پرتاب از پهلو شروع کنید. سپس پرتابها را با زاویه 45 درجه حرکت داده و در نهایت پرتابها را به حالت قائم برسانید. سعی کنید که حلقه های پرتاب خوبی بسازید. پرتابهای بلندتر به کمان پرتاب بزرگتری نیازمند است.
با استفاده از پرتاب افقی از پهلو، نوک چوب ماهیگیری را از سمت راست به سمت چپ تان با سرعت حرکت دهید (اگر چپ دست هستید از سمت راست به چپ حرکت دهید) و به نخ حلقه شکل و در حال سر خوردن به سمت چپ تان نگاه کنید. سپس نخ را بر روی چمن قرار دهید.
با استفاده از بازو و تکان ناگهانی مچ دست توامأ، نخ را در حرکت رفت و برگشتی مکررأ پشت و رو نمایید. سعی کنید حلقه های رفت و برگشتی شبیه به یکدیگر باشند. شکل حلقه، دقت پرتاب را در پی خواهد داشت. یادتان نرود حلقه های تنگتر، پرتاب بهتر است.
بارگذاری چوب: بارگذاری انرژی در چوب به زمانبندی خوب نیازمند است. شما می بایست خم چوب را هنگام پرتاب احساس نمایید.
هنگامی که چوب را به طرفین حرکت می دهید ، بعد از هر حرکت، مچ دست را محکم نگه داشته و چوب را بطور ناگهانی متوقف کنید. این توقف به نوک چوب اجازه می دهد تا انرژی در نخ بطور موثری تخلیه گردد. انرژی موجود در چوب نخ را پرتاب می کند.
بعد از حرکت از پهلو به مدت 15 دقیقه یا وقتیکه شما احساس راحتی با نخ و چوب کردید، سعی کنید چوب را تحت زاویه 45 درجه پرتاب کنید و آنگاه تحت زاویه قائم . در هنگام ماهیگیری تمام این وضعیتهای پرتاب را مورد استفاده قرار خواهید داد لذا آنها را خوب تمرین نمایید.

لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

منبع:fishing.ir


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد