امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز121
بازدید دیروز359
بازدید این هفته1405
بازدید این ماه7288
بازدید کل4254433

ریسه مویی کپور (گیسو)

ریسه گیسو

 طعمه های سنتی که خصوصأ در کشور ما کاربرد زیادی داشته و دارند، مستقیمأ بر روی قلاب قرار می گرفتند. خواه آن طعمه خمیری بود که کاملأ قلاب را فرا می گرفت یا یک دانه یا دو عدد ذرت شیرین که بوسیله نوک قلاب سوراخ می شدند و بر روی ساق آن سوار می گشتند.

 ریسه گیسو (Hair Rig) ریسه ای بود که به معنای واقعی برای بسیاری از ماهیگیران کپور کتابهای تاریخی را بازنویسی کرد و بوسیله Len Middleton و Kevin Maddocks در انگلستان در اواخر دهه 1970 پیشرفت کرد. نام آن بوسیله اتصال طعمه به قلاب و نه البته به صورت سوراخ کردن طعمه بلکه بطور مستقیم می آید. در این ریسه طعمه بر روی تکه ای از نخ که به قلاب متصل شده سوار می گردد. بنابر این در هنگام تغذیه ماهی هیچ نقطه مشترکی بین طول قلاب و طعمه وجود ندارد. در طول آزمایشاتی که ایشان انجام دادند مشاهده شد، کپور کلیه طعمه هایی را که فاقد هرگونه مانع بوسیله نخ مونوفیلامنت بودند را بر می دارد و همچنین از طعمه هایی که قلاب درون آنها بود، صرفنظر می کند!؟.

 کپور در مواجهه با یک طعمه، بعد از اطمینان از منبع غذایی، آن را در دهان می گیرد و سپس به گلو می برد. پس در همان ابتدا است که کپور طعمه قلابدار را رد می کند.

 اختراع ریسه گیسو بطور چشمگیر درصد صید را افزایش داد و تحولی در تاریخچه صید کپور ایجاد نمود. امروزه این ریسه را برای طعمه های متفاوت به شکلهای گوناگون در دسترس علاقمندان می بینیم. نحوه ساخت این ریسه در بخش ساخت گام به گام ریسه جوشانده تشریح شده است. در ریسه گیسو، طعمه نخ را فرا می گیرد و بسته به شرایط ماهیگیری و محیط بستر رودخانه یا دریاچه طول آن متغیر می باشد. این به تجربه شما بستگی دارد. شما خواهید یافت که در برخی از آبها یک گیسوی طویلتر کار بهتری نسبت به یک گیسوی کوتاهتر بسته به نحوه تغذیه ماهی خواهد داشت.

لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

منبع:fishing.ir


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد