امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز210
بازدید دیروز150
بازدید این هفته360
بازدید این ماه4249
بازدید کل4251394

نخهای ماهیگیری

 نخ های ماهیگیری با اسپینر(چرخنده)

طراحی نخ

نخ‌ها از نظر طراحی و شیوه‌ی ساخت با هم تفاوت دارند.  Nylon Monofilament که از یک رشته نایلون،Nylon Copolymer که از ترکیب چند نوع نایلون،Co-filament  که مثل قبلی از ترکیب چند نوع نایلون ساخته می‌شوداما قسمت درونی آن انعطاف پذیر و پوسته‌ی خارجی‌اش سخت است و نخ‌های تابیده انواع مختلف نخ هستند.

 نخ‌های  Nylon Monofilamentدر دنیا بیشتر از گونه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نخ‌ها خواص دینامیکی و کششی دارند و در عین حال که در گرفتن ماهی تأثیر می‌گذارند، در زمان مبارزه و بیرون کشیدن ماهی کم ترین آسیب را به آن وارد می‌سازند. نخ‌های  Nylon Monofilamentدر سایزهای متفاوتی مختلف موجودند و قیمت‌شان نیز نسبت به انواع دیگر پایین‌تر است.

استحکام نخ

نخ‌ها را از روی میزان استحکام دسته بندی می‌کنند. برای امتحان نخ ماهیگیری از آزمایشی تحت عنوان Brighton Strand  استفاده می‌شود. این روش که توسط سازندگان نخ طراحی شده، شامل قرار دادن بخش‌هایی صاف و بدون گره از نخ تحت فشار و سنجش مدت زمانی است که این نخ تحت فشار مقاومت می‌کند و پاره نمی‌شود. نقطه‌ای از زمان که نخ در آن پاره می‌شود را نقطه‌ی فشار پارگی یا مقاومت آزمایش شده می‌نامند. نخ‌هایی که عموماً برای قزل آلا به کار می‌روند، 6، 8، 10 و 12پوندی هستند.

نخ‌های نازک

نخ‌های نازک سخت‌تر در آب دیده می‌شوند و مقاومت کمتری در مقابل آب دارند، یعنی راحت‌تر پایین می‌روند و هنگامی که قصد دارید در عمق بیشتری ماهی بگیرید مناسبند. وقتی نخ نازک‌تر است، مقدار بیشتری از آن را می‌توان روی اسپول پیچید، بنابراین مسافت و دقت پرتاب افزایش می‌یابد، اما این نخ‌ها راحت‌تر پاره می‌شوند. برای انتخاب نخ مناسب باید بدانید به دنبال چه گونه و چه اندازه‌ی قزل آلا هستید.

نخ‌های ضخیم

این نخ‌ها راحت‌تر در آب دیده می‌شوند و مقاومت بیشتری نیز در برابر آب دارند، بنابراین سخت‌تر پایین می‌روند. این نخ‌ها فضای بیشتری از اسپول را می‌گیرند و در نتیجه حجم نخی که دارید و مسافت و دقت پرتابتان کاهش می‌یابد.

من توصیه می‌کنم نخ‌ها را به صورت عمده بخرید و مرتباً نخ خود را عوض کنید. با این کار فواید زیادی عایدتان می‌شود، از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها.

به علاوه، ممکن است در سفرهایی که می‌روید اسپینرتان بارها در جاهای مختلف مثل شاخه‌ی درختان گیر کند. در این حالت در حالی که برای آزاد کردن اسپینر تلاش می‌کنید نخ کشیده و از مقاومت آن کاسته می‌شود. در واقع گرفتن ماهی و باز و بسته شدن نخ از چرخ نیز می‌تواند باعث کشیدگی و کهنگی آن شود.

به مرور زمان، حتی عناصر طبیعی مثل اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید و باد نیز نخ را فرسوده می‌کنند. هر چه نخ بیشتر کشیده و کهنه شود ضعیف‌تر می‌گردد. با گذشت زمان تمامی طول نخ تحت تأثیر قرار گرفته و فرسوده می‌شود. با تعویض هر چند وقت یک بار نخ و داشتن نخ نو روی چرخ، می‌توانید از پارگی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

رنگ نخ

انتخاب نخ نقش بسیار مهمی در موفقیت شما در گرفتن ماهی دارد. برای جلوگیری از مشخص شدن نخ در آب همیشه باید سعی کنید رنگ نخ با رنگ آب هماهنگ باشد. قزل آلا با حس بینایی قدرتمند خود، می‌تواند نخی را که ماهیگیر فکر می‌کند در آب قابل مشاهده نیست ببیند. بنابراین همرنگ بودن نخ ماهیگیری با آب بسیار حائز اهمیت است.

برخی ماهیگیران متوجه شده‌اند در شرایطی که آب رود سبز یا قهوه‌ای رنگ بوده و نخی به رنگ سفید یا هر رنگ روشن دیگری به کار می‌برده‌اند، صید چندان موفقی نداشته‌اند و پس از انتخاب رنگی هماهنگ با رنگ آب برای نخ، میزان موفقیت خود را افزایش داده‌اند.

هر چه دید نخ در آب توسط قزل آلا دشوارتر باشد، در صید خود موفق‌تر خواهید بود. اکثر نخ‌های اسپینر تیره هستند و رنگ‌هایی به آنها اضافه شده تا به رنگ سبز تیره، قهوه ای ، آبی و غیره در آیند.


از نخ بی‌رنگ نیز می‌توانید استفاده کنید، اما اگر رنگ آب تیره باشد احتمال دیده شدن نختان در آب افزایش می‌یابد. نخ بی‌رنگ وقتی روی سطح شناور می‌شود می‌تواند ایجاد درخشش کند، یعنی طیفی از نور از نخ ساتع شود. نخ‌های رنگی، نسبت به نخ‌های شفاف تر و کم ‌رنگ تر، نور کمتری جذب و در نتیجه از درخشش آن جلوگیری می‌کنند. نوری ساتع شده از نخ می‌تواند قزل آلا را از حضور شما آگاه کند یا او را بترساند.

به یاد داشته باشید که در هنگام صید قزل آلا باید هر کاری می‌توانید بکنید تا توسط قزل آلا دیده نشوید تا شانس خود را در یک روز ماهیگیری افزایش دهید.

نخ های غیر قابل رویت

نخ فلورکربن ( FLUOROCARBON )

این نوع نخ کاملاً غیر قابل رویت بوده چون تمامی نورها از آن رد شده و همین امر باعث ناپدید شدن آن می شود .این نخ در سایز های مختلف قابل تهیه می باشد .


 لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

 


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد