امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز212
بازدید دیروز150
بازدید این هفته362
بازدید این ماه4251
بازدید کل4251396

روش تهیه و ساخت انواع جوشانده های ماهیگیری2

جوشانده ها قسمت دوم:

 طعمه هاي جوشانده گلوله هاي نرم خميري شکلي هستند که در آب جهت سفت شدن جوشانيده مي شوند. آنها گزينه هاي تمام نشدني و ماندگار آماده اي را به وجود مي آورند اما يک خصوصيت منفي بارز ومشخص دارند که همان گراني اين محصولات در بازار می باشد. بهترين راه اقتصادي براي استفاده از جوشانده ها آن است که خود آنها را بسازيم. ترکيباتي که در جوشانده ها معمولا به کار مي روند عبارتند از : شير ، تخم مرغ ، آرد سويا ، جوانه گندم ، پروتئين هاي حيواني و گياهي و رنگهاي افزودني.

      جوشانده چیست

جوشانده ها طعمه هایی هستند که معمولأ از تخم مرغ ، پودر های پروتئین و چاشنیها ساخته می شوند. این مخلوط به شکل گلوله های کوچکی در آورده شده و جوشانده می شوند. مزیت آنها این است که ماهیهای کوچک نمی توانند آنها را بخورند.   

با طعمه هایی همچون جوشانده ها می توان صید بالایی داشت. البته سایز ماهی های صید شده نیز به اندازه و سایز جوشانده ها بستگی دارد و در پنج سال گذشته بواسطه آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی موفقیت کپورگیران با رشد زیادی همراه بوده است.

در بیشتر دریاچه های اروپا و آمریکا از جوشانده ها در دامنه های وسیعی از بوها و مزه های متنوع استفاده می شود هر چند آمار نشان می دهد که ماهیگیران آمریکایی بیشتر موفقیتشان را بواسطه استفاده از خمیرها و آبزیانی مانند حلزونها کسب کرده اند.

جوشانده ها می توانند هم در خانه ساخته شوند و هم خریداری گردند. البته خرید آن می تواند گران تمام شود. چاشنیهایی که در جوشانده ها مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند است : گوشت ، کنجد ، گیلاس ، توت فرنگی ، میوه های مناطق گرمسیری ، شکلات ، ماهیهای مرکب ، روغن یا خمیر بادام زمینی ، دانه ها ، ذرت ، خرچنگها ، حازونها و غیره.

در بسیاری از جوشانده ها محرکهایی اضافه کرده اند. محرکها مواد شیمیایی هستند که کمک به تحریک تغذیه ماهی می نمایند و اینگونه است که ماهی را به سوی طعمه می کشاند. آنها معمولأ اسیدهای آمینه یا همان پروتئین ها می باشند.

برای اماده کردن این جوشانده ها اول از همه ما به ساخت مخلوط پایه نیازمندیم. که تشکیل شده از انواع آردها از قبیل (ارد برنج .ارد گندم.ارد سویا .آرد ذرت.)انواع اسانسها و طعم دهنده ها.شیرین کننده انواع پودرها و رنگهای خوراکی که بستگی به طعمه مورد نظر دارد.مواد پایه را طبق اندازه یا پیمانه ای که برای هر طعمه توضیح داده شده داخل یک پلاستیک فریزر ریخته و مانند بادکنک در پلاستیک فریزر دمیده و انرا  تکان داده تا مواد بخوبی مخلوط شود.

  اگر شما از مایع رنگ خوراکی استفاده می کنید می بایست آن را به تخم مرغ در مرحله بعد اضافه نمایید.در مرحله بعد افزودنیها و شیرین کننده را به تخم مرغ ها اضافه کنید و خوب بهم بزنید. شما می توانید از پیپت یا سرنگ برای اندازه گیری دقیق مقدار افزودنیها  استفاده نمایید. اگر شما از رنگ مایع استفاده می کنید آن را در این مرحله به تخم مرغ ها اضافه نمایید. زمانیکه افزودنیها را به تخم مرغ اضافه کردید ، حداقل به میزان 2 دقیقه به خوبی با همزن مخلوط کرده اگر همزن در دسترس نداشتید می توانید از یک چنگال استفاده کنید. 

 

در ابتدا متذكر ميشويم كه يك تخم مرغ خميري معادل يك مشت بزرگ تهيه ميكند 

 

حال در این زمان می بایست مخلوط پایه را به تخم مرغ اضافه کنید. توجه داشته باشید که یکمرتبه تمام آن را به تخم مرغ اضافه نکنید. حدود یک فنجان پر از مخلوط پایه را به تخم مرغها اضافه کرده و خوب با همزن مخلوط کنید. به مدت 5 دقیقه قبل از اینکه آردهای بیشتری اضافه کنید ، مخلوط را کنار گذاشته  این کار به مخلوط پایه اجازه می دهد تا مقداری از مایع تخم مرغها و افزودنیها را به خود جذب کند. بعد از 5 دقیقه دقیقه به اضافه کردن آرام مخلوط پایه ادامه دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط سفت شده و دیگر چنگال در آن حرکت نکند.

در مرحله بعد مقدار کمی ارد اضافه کرده و با دستهایمان بخوبی آرد را ورز داده  تا اماده شود. تا اندازه اي كه چسبندگي آن خيلي كم شده و به دست شما نچسبد                             

 

وقتیکه خمیر آماده شد آنرا بشکل گلوله درآورید. این کار را می توان با دست یا لوازم مخصوص انجام داد.اندازه گلوله ها به صید و ماهی مورد نظر شما بستگی دارد.یادمان باشد که قطر جوشانده ها در صید ماهی بسیار موثر است.

 

در مرحله بعد اب را جوش اورده و مقدار معینی (۱۵الی ۲۰عدد)از گلوله ها را در اب جوش قرار داده بعد از اینکه طعمه ها حدود ۳۰الی۹۰ ثانیه در آب جوشانده شدند آنها را از آب خارج کرده و بر روی پارچه یا حوله ای جهت خشک شدن بمدت نیم ساعت قرار دهید.

                                

 

نكته مهم اين است كه هرقدر كه مايل باشيم طعمه اي سخت تر و سفتتر داشته باشيمآن را مدت بيشتري در آب جوش قرار ميدهيم ولي مدت نبايد بيشتر از دو دقيقه باشد

 

بعد از اینکه جوشانده ها خشک شدند آنها را در کیسه فریزر ریخته و تا هنگام استفاده از فریزر خارج نکنید.

 

    انواع جوشانده ها:

 

جوشانده انگليسي

 تركيبات

آرد نان لواش به ميزان لازم

 شير خشك دو قاشق غذا خوري

  نمك يك قاشق چايخوري

  آرد يا شير سويا  سه قاشق غذا خوري

  تخم مرغ دو عدد

  سس مايونز يك قاشق غذا خوري

 رنگ غذا به ميزان لازم

 سبوس جوشيده گندم يا جو

 

 

جوشانده آمريكايي

  تركيبات

 آرد نان لواش به ميزان لازم

 تخم مرغ 2عدد

 پودر جگر خشك آماده 3 قاشق غذا خوري

 ماست 2قاشق غذاخوري

 پودر گوشت خشك آماده3قاشق غذاخوري

 نمك يك قاشق مرباخوري

 شكر يك قاشق مرباخوري

  رنگ غذا به ميزان لازم

 دقت كنيد به جاي پودر گوشت ميتوانيد از قرص پودر شده ويتامين آهن به اندازه شش قرص استفاده كنيد و بجاي پودرجگر از جگر چرخ شده گاو يا گوسفند استفاده كنيد و از جگر مرغ استفاده نگردد.

 

 

 جوشانده آلماني

 تركيبات

 آرد نان لواش به ميزانلازم

 تخم مرغ 4عدد

 شير خشك 4 قاشق غذاخوري

 آرد ذرت با سبوس و قطمير يكليوان

 سيب زميني آب پز و رنده ياچرخ شده 4 عدد متوسط

 نمك يك قاشق مرباخوري

 شكر يك قاشق مرباخوري

 رنگ غذابه ميزانلازم

 سس سويا دو قاشق غذاخوري

 دارچين پودر شده 2 قاشق مرباخوري

 

جوشانده دانماركي

تركيبات

آرد نان لواش به ميزان لازم        

تخم مرغ 2عدد 

نمك يك قاشق مرباخوري

شير خشك دو قاشق غذاخوري

پودر كنجد و شاهدانه نيم ليوان

پودر ميگو نيم فنجان

رنگ غذا به ميزان لازم

پودر ماهي دو قاشق غذاخوري

 

جوشانده مخصوص 1

روغن مورچه يك قاشق مربا خوري

آرد نان لواش به ميزان لازم

 

نمك يك قاشق مربا خوري

 

شكر يك قاشق مربا خوري

تخم مرغ دو عدد

رنگ غذا به ميزان لازم

گندم خرد شده نيم ليوان

آرد سويا يك فنجان كوچك

روغن بادام تلخ بوداريك قاشق چايخوري

 

 

جوشانده مخصوص 2

پودر گياه سنبله طيب يك فنجان

آرد نان لواش به ميزان لازم

نمك يك قاشق مربا خوري

شكر يك قاشق مربا خوري

تخم مرغ دو عدد

رنگ غذا به ميزان لازم

گندم خرد شده نيم ليوان

آرد سويا يك فنجان كوچك

پودر گياه بابونه نيم فنجان

 

جوشانده مخصوص 3

غذاي آماده ماهي پرورشي يك ليوان

آرد نان لواش به ميزان لازم           

نمك يك قاشق مربا خوري

شكر يك قاشق مربا خوري

تخم مرغ دو عدد

رنگ غذا به ميزان لازم

پوره سيب زميني

شير سويا يك فنجان كوچك

اسانس (دلخواه)شماميتوانيد از ذرچوبه استفاده كنيد

 

جوشانده مخصوص 4

 تخم يا اشبل ماهي خشك شده يك فنجان كوچك

 آرد نان لواش به ميزان لازم

 نمك يك قاشق مربا خوري                     

 شكر يك قاشق مربا خوري

 تخم مرغ دو عدد

 رنگ غذا به ميزان لازم

 گندم خرد شده نيم ليوان

 سس مايونز يك قاشق غذا خوري

جگر تازه گاو 150 گرم همراه باخونابه

 

 ساخت طعمه ای معجزه آسا

مواد مورد نیاز:

یک تا سه عدد تخم مرغ

نمک یک قاشق چایخوری

شکر ۲قاشق چایخوری

آرد به مقدار لازم

ادویه و رنگ خوراکی هر کدام یک قاشق غذا خوری

اسانس یک قاشق مرباخوری

نمک و شکر را در ظرفی ریخته و مخلوط میکنیم سپس تخم مرغها را شکسته و داخل ظرف می ریزیم و بوسیله همزن  مخلوط می کنیم تا محلولی یکدست شود

در مرحله بعد رنگ غذا را در مقداری اب جوش حل کرده و به محلول اضافه می کنیم و بعد اسانس از قبیل :زرچوبه.زعفران .وانیل.) و یا اسانسهای دیگررا در آب حل کرده و در محلول اصلی اضافه می کنیم(باید توجه داشت که یکی از اسانسها را به میل خود انتخاب کرده و هیچ موقع از دو اسانس استفاده نکنید.)ضمنا در هر مرحله موقع اضافه کردن مواد یا محلول انرا کم کم اضافه نموده و یکمرتبه مواد را اضافه نکنید.

 

 بعد از اینکه اسانس را بخوبی با محلول مخلوط کردیم کمی آرد اضافه نموده و با همزن مخلوط میکنیم و انقدر کم کم ارد را اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا خمیرمان سفت شود (توجه داشته باشید که آرد را کم کم اضافه کنیم تا گلوله گلوله نشود و خمیری یکدست داشته باشیم )

 حال خمیر را ورز داده به اندازهای که چسبندگی ان کم شده و به دستمان نچسبد بعد خمیر را مانند سوسیس به لوله های باریک در می اوریم و با چاقو به اندازه های مناسب برش داده و با دست بصورت گلوله در می اوریم. اگرخواستید از این طعمه ها بصورت شناور استفاده کنید بهتر است داخل این گلوله ها را از یونولیت یا چوب پنبه پلاستیکی پر کنید انوقت خواهید دید که طعمه روی اب بصورت شناور می ماند

درمرحله بعد آب را جوش اورده و طعمه ها را در آب جوش به مدت۳۰الی۹۰ثانیه قرار داده و نکته مهم این است که هر قدر که مایل بودیم طعمه ای سخت تر و سفت تر داشته باشیم انرا مدت بیشتری در اب جوش قرار داده ولی مدت زمان ان نباید از ۲دقیقه بیشتر باشد.در مرحله اخر طعمه ها را در سبد یا روی یک پارچه خشک در هوای آزاد قرار داده تا کاملا خشک شود پس از خشک شدن این طعمه معجزه آسا اماده مصرف می باشد.

                                          لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

منبع:www.mahigiran.com

 


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد