امروز سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue 03 19 2024




آمار بازدید سایت

بازدید امروز257
بازدید دیروز150
بازدید این هفته407
بازدید این ماه4296
بازدید کل4251441

آشنایی با روش های صید ماهی کپور

روشهای صید ماهی کپور (تمام سیستم های ماهیگیری)

 

قبل از اینکه  اقدام به صید ماهی کپور کنیم باید حداقل اطلاعاتی درباره زندگی ماهی کپور داشته باشیم تا بتوانیم با داشتن اگاهی به صید این ماهی بپردازیم.ماهی کپور متعلق به آب های گرم آبی می باشد مانند انواع سد ها ودریا چه ها  ماهی کپور یک ماهی کلینر به  حساب می آ ید. و  همیشه در بیشتر مواقع  ماهی کپور در کف آب به تغذیه می پردازد و این ماهی  از سبزیجات گرفته تا حبوبات یا انواع موجودات و . . . غذای خود را تهیه می کند.

  برای همین ما براحتی می توانیم با هر طعمه ای که در نظر داشته باشیم این ماهی را صید کنیم که این  طعمه هاعبارت اند از انواع حبوبات انواع خمیر وافزودنی های آن ، انواع جوشانده ، کرم خاکی ، ماهی و انواع پشه های مصنوعی . . . صید ماهی کپور در هر فصلی امکان پذیر نیست و بهترین فصل صید ماهی زمانی هست که آب وهوا دارای دمایی بالایی باشد و گرما و تابش نور خورشید باعث تحریک و حرکت ماهی کپور می شود و صید این ماهی از فصل بهار تااواخر پاییز به راحتی امکان پذیر می باشد.

ماهی کپور به راحتی می تواند در هر عمقی از آب زندگی کند و به تغذیه به پردازد ولی شرایط محیطی همیشه تاثیر مستقیم بر حضور ماهی در عمق های مختلف را دارد مثلا در گرمای تابستان ماهی بیشتر در حاشیه های دریاچه ها و سد ها مشغول تغذیه و شنا کردن میباشد و این ماهی به صورت دسته جمعی زندگی می کند و به صورت دسته جمعی به گردش و شنا کردن و تغذیه می پردازد.

زمانی که دمای آب پایین باشد ماهی به صورت هایبرنت در می آید (هایبرنت) نوعی خواب زمستانی هست که باعث غیرفعال شدن ماهی و بی نیازی از هر گونه تغذیه می باشد برای همین صید ماهی کپور در دمایی پایین آب کار مشکلی به حساب می آید. بهترین زمان  تغذیه ماهی کپور میتواند صبح ها باشه یا هنگام غروب ولی تجربه اصلی صید ماهی در هر دریاچه بیانگر بهترین زمان صید ماهی است. در بین ماهیگیران با قلاب در دنیا

ماهی کپور جزء ماهی های خوراکی محسوب نمی شود و بیشتر جنبه ورزشی (بگیرو رهاکن) دارد  برای همین ارزش صید و رها سازی این ماهی و سایز اون باعث به وجود امدن جاذبه های ماهیگیری ورزشی برای این گونه ماهی شده.

فصل تولید مثل این ماهی در بهار صورت می گیرد صید ماهی کپور با طعمه های خاص اهمیت خواصی دارد چون ما به راحتی می توانیم ماهی را به طعمه دلخواه خود عادت دهیم  این تاکتیک زمانی کاربرد داره که ما بخواهیم از طعمه های جدید در ماهیگیری استفاده کنیم که برای ماهی ها هیچ جزابیتی ندارند و ما می توانیم با برنامه ریزی ماهی هارا با تکرار طعمه پاشی با طعمه جدید  آشنا کنیم تا زمانی که در ماهیگیری از یک طعمه خاص استفاده می کنیم ماهی هارو وادار به خوردن آن طعمه کنیم.

 سیستم طعمه پاشی

 

همان طور که در قبل توضیح داده شد باید در مکانی ماهیگیری کنیم که ماهی ها به دنبال غذا هستند و تعداد آنها در یک مکان زیاد باشد و این امر اتفاق  نمی افتد تا اینکه خود ماهیگیر عامل اصلی جمع شدن ماهی ها در یک مکان خواص باشد و این عمل جزء طعمه پاشی امکان پذیر نمی باشد.

طعمه پاشی ها باید به گونه ای انجام گیرد که در عمق مناسب و میزان فاصله حساب شده از ساحل انجام گردد و یک طعمه پاشی خوب و استاندارد نیاز به امکاناتی مثل قایق دارد منظور از فاصله مناسب از ساحل این می باشد که زمانی که شما طعمه پاشی کردید به راحتی بتوانید با یک پرتاب استاندارد قلاب خود رو دقیقا به مکان طعمه پاشی برسانید زیرا ماهی ها در مکانی جمع میشوند که طعمه در ان نقطه پاشیده شده است.

عمق و جریان آب باید به گونه ای باشد که طعمه پاشی شما رو با خود به مکان های دیگر منتقل ندهد و هنگامی که مواد به کف آب می رسد از تجمع خوبی برخوردار باشد برای همین عمق ایده آل طعمه پاشی می تواند میانگین دومتر تا دومترو نیم را داشته باشد.

 بهترین مواد طعمه پاشی می تواند حبوبات از قبل پخته شده و کاملا خیس خورده باشد مثلا جو پوست کنده یا با پوست که از قبل جوشانده باشیم و حسابی خیس خورده باشد ذرت هم یکی از بهترین گزینه ها می باشد  به خاطر رنگ و بوی بسیار قوی وشیرینش ماهی هارا وادار به جمع شدن در مکان طعمه پاشی می کند.

 

                         صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری فلای  فیشینگ

 ما زمانی قادر به صید ماهی کپور با استفاده از سیستم ماهیگیری فلای میشویم که شرایط صید با فلای مهیا باشد . در اینکه ماهی کپور از ماهیان مهاجم بشمار نمی رود شکی نیست و زیاد از طعمه متحرک استقبال نمی کند ولی این ماهی در زمانی که بچه ماهی هایی که در کف آب در حال مرگ تدریجی هستند را می بیند استقبال خوبی از ان می کند یا اگر نگاهش به یک لارو حشره در کف آب بیافتد از خوردن اون نمیگذرد  و یا زمانی که یک شاپرک یا یک سنجاقکی که در آب افتاده و روی سطح آب در حال دستو پا زدن است .

 در مرحله اول باید سعی کرد ماهی مورد نظر خود را درآب دید و بعد باید به روشی که ماهی تحریک شود با پرتاب پشه ماهی را بطرف پشه مورد نظر  هدایت کنیم بایدحرکات یک پشه رو آبی که نقش دستو پا زدن یک حشره واقعی رادارد انجام دهیم یا پشه خود را از حشرات زیر ابی انتخاب کنیم و منتظر جلب توجه ماهی شویم یا اینکه پشه را نزدیک ماهی پرتاب کنیم تا ماهی حشره را مستقیم ببیند و اگر توجه ای نکرد حشره را کمی تحرک دهیم تا زیر آب جلوی چشم ماهی حرکت کند با این کار ماهی را تحریک کرده و زمانی که ماهی حشره را بلعید باید ضربه ای به چوب وارد کرد تا قلاب در دهان ماهی جای گیرد .

 

لیدر هر اندازه بلند تر باشد بهتره چون نخ ضخیم پشه هرچی از ماهی دور تر باشدماهی کمتر دچار استرس می شود طول لیدر باید حدود  یک مترو نیم تا دومتر باشد.بهترین مکان برای صید کپور رودخانه ها.برکه ها و دریاچه های خصوصی و مصنوعی هستند .و صید ماهی کپور در مکانهای طبیعی با سیستم فلای خیلی کم احتمال دارد چون ماهیها از ترس جانشان نزدیک ساحل نمی شوند و اگر هم بیایند تا چشمشان به ماهیگیر بیافتد سریع از ساحل دور می شوند.البته شاید با طعمه پاشی سنگین بشود ماهیها را به جاهای کم عمق کشاند که ان هم زیاد مقرون به صرفه نیست و در ضمن وقت گیر هم می باشد.

 

 صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از جوشانده

 

 

این سیستم ازرایج ترین روش صید ماهی کپور به حساب می اید  چون نیاز به تحرک بالایی  ندارد و ماهیگیر چوب و چرخ را در روی پایه مخصوص قرار داده و با شنیدن صدای بازر یا زنگوله بی اختیار به طرف چوب ماهیگیری خود می رود

 

جوشانده یا بویله همان خمیر هست که آپز می کنند تا مقاومت و شکل ان در زیر آب حفظ شود و اکثرا به شکل گرد انرا درست می کنند  تا ماهی براحتی بتواند انرا در دهان خود جای داده

چرا جوشانده را بصورت مستقیم در روی قلاب قرار نمی دهند

 

یکی از بزرگ ترین دلایل شکل قرار گیری جوشانده ها  به این دلیله که زمانی که ماهی طعمه گرد و خوش طعم را می بلعد و وقتی می بیند که قادر به بلع کامل طعمه نمی باشد طعمه را پس می زند و در هنگام پس زدن و بیرون انداختن طعمه از دهان قلاب لخت متصل به جوشانده به راحتی توی دهان یا لب  ماهی گیر می کند برای همین قلاب جدا از جوشانده وصل میشود نه مستقیم به طعمه شاید هم ماهی بارها این حرکت را انجام دهد تا قلاب در دهانش جای گیرد و به همین خاطر ریسه را باید ازاد گذاشت برای همین باید این طعمه جوشانده به جایی گیر نباشه تا ماهی شک نکند و سرب رو متحرک به ریسه متصل می کنند تا اگر زمانی که ماهی طعمه را برداشته و با خود تا مسافتی  ببرد یا ببلعد از ازاد بودن طعمه خیالش راحت باشد.

 

از نکات مهم در این ریسه هم طول انشعاب باید از سرب اندازه کافی فاصله داشته باشه و رنگ ریسه باید کاملا نامرئی باشه و هر چه سایز نخ نازک تر باشد شانص صید ماهی بیشتر میشود .سربهایی که در این سیستم بکار می رود به شکل زیتونی است که از وسط سوراخ است و به همین دلیل به سربهای زیتونی معروف هستند .اگر از این گونه سربها در دسترس ندارید می توانید از سربهای معمولی استفاده کنید.

 

ریسه هم به این صورت درست میشه که اول نخ رو از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصله و بعد یه دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم و بعد از اون یک تکه نخ نامرئی یا همان ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره مخصوص جوشانده قلاب رابه نخ ریسه متصل می کنیم. برای بهتر حرکت کردن نخ و ریسه درهنگام بلع ماهی باید حالت قرار گیری چوب و چرخ ماهیگیری با زمین به صورت موازی باشد برای همین هست که اکثر سیستم های ماهیگیری کپور گیری به صورت خوابیده و موازی با زمین قرار می گیرد و دلیل آن هم از بین رفتن هر گونه مقاومت بین نخ و حلقه های چوب ماهیگیری می باشد در این روش معمولا از بازر استفاده می شود زیرا هنگام کشیده شدن نخ و عبور آن از شکاف بازر ایجاد صدا می کند و برای سریح و راحت آزاد شدن نخ باید کلاج موتور ماهیگیری کاملا آزاد باشد.

صید ماهی کپور با سیستم بیت رانر با استفاده از ذرت

این سیستم همان سیستم بیت رانر یا لدرگر یا همون سرب متحرک می باشد و حالت قرار گیری چوب و چرخ هم روی زمین به صورت موازی با زمین می باشد و سرب هم در ریسه به صورت متحرک می باشد و قلاب در انتهای آخر ریسه متصل می شود و در این روش ذرت ها بر روی قلاب نصب نمی شود و مانند جوشانده به انشعاب انتهای قلاب متصل می شود. 

صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از کرم

 

تمامی نکات و تاکتیکهای این ریسه همانند ریسه سیستم بیت رانر با استفاده از جوشانده که در بالا ذکر شده یکی می باشد و فقط گره انتهای ریسه به قلاب را از گره ساده استفاده می کنیم و طعمه کرم را مستقیم به خود قلاب می زنیم و در هنگام خورده شدن طعمه توسط ماهی تمام اتفاق ها با سیستم بالا مشابه هست یعنی زمانی که ماهی کرم را از روی زمین بر می داردقلاب و نخ آزادانه حرکت می کندچون سرب متحرکه و ماهی هیچ شکی نمی کند.

و به راحتی کرم و قلاب رو می بلعد یا حتی تا مسافتی انرا با دهانش حمل می کندو بعد طعمه را می بلعد سیستم همان سیستم بیت رانر هست فقط به جای اتصال جوشانده به قلاب از کرم استفاده میشود.ریسه هم به این صورت بسته  میشود که اول نخ را از سرب رد می کنیم همون نخ اصلی که به چوب و چرخ ماهیگیری متصل است و  یک دوراهه به انتهای نخ اصلی متصل می کنیم یک تکه نخ نامرئی یا همون ریسه به دوراهه متصل می کنیم و در انتها با گره ساده ای قلاب رو به انتهای ریسه متصل می کنیم .

صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از خمیر

 

تمام نکات و تاکتیک ها و ریسه با همون روش بالا یعنی سیستم ماهیگیری با بیت رانر با استفاده از جوشانده باهم یکی می باشد  فقط  گره انتهای ریسه به قلاب از گره ساده استفاده می کنیم و طعمه خمیر رو مستقیم به خود قلاب می زنیم و در هنگام خورده شدن طعمه توسط ماهی تمام اتفاق ها با سیستم بالا مشابه هست.

   صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری بیت رانر با استفاده از ماهی

تمامی این سیستمها در عملکرد یکی می باشند و همینطور طریقه بستن ریسه و فقط تنها فرق انها در استفاده از طعمه می باشد و در عمل همه سیستم بیت رانر می باشند.

 صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری کف خواب ساده تک انشعابه

 

به جرات  می توان گفت ماهیگیری نیست که با این سیستم اشنا نباشدوماهیگیری نکرده باشد این ساده ترین سیستم صید ماهی کپوراست و در این ریسه و سیستم شما از سرب ثابت در انتهای ریسه استفاده می کنید و برای اتصال ریسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کنید و از وسط ریسه یک انشعاب میگیرید به صورتی که انشعاب که قلاب به اون وصل شده به سرب پایین  هرزگرد بالا نرسد و فاصله داشته باشددر این سیستم از هر طعمه ای که ماهی های کپور به ان علاقه دارند می توانید استفاده کنید.

    صید ماهی کپور با سیستم ماهیگیری کف خواب ساده دو انشعابه

 

 

 

یکی از ساده ترین سیستم صید ماهی کپورهمین سیستم می باشد و شما از سرب ثابت در انتهای ریسه استفاده می کنید و برای اتصال ریسه به نخ اصلی از هرزگرد استفاده می کنید و از وسط ریسه دو انشعاب میگیرید به صورتی که انشعاب که قلاب به اون وصل شده به سرب پایین و هرزگرد بالا نرسد و دو انشعاب هم نباید به یک دیگر برسند و فاصله داشته باشند در این سیستم از هر طعمه ای که ماهی های کپور به ان علاقه دارد می توانید استفاده کنید.

           صید ماهی کپور با سبد طعمه پاش با استفاده از بیت رانر

 

 در این روش که همان سیستم بیت رانر است با این فرقی که دیگه در این سیستم از سرب استفاده نمی شود و سرب جای خود رو به سبد طعمه پاش می دهد البته در زمانی که سبد طعمه پاش ما وزن بالای نداشته باشد در بدنه سبد از سرب برای بالا رفتن و زن و بهتر پرتاب شدن استفاده می شود . کار سبد طعمه پاش جلب توجه ماهی به سمت قلاب ماهیگیری می باشد و در این روش شما مواد طعمه پاش را درون سبد میریزید و در هنگام پرتاب در زیر آب با خیس خوردن مواد طعمه ها از سبد توری به بیرون می ریزد و منجربه طعمه پاشی و جلب توجه بیشتر ماهی می شود. یکی از بزرگ ترین دلایل این  شکل قرار گیری سبد طعمه پاش متحرک در ریسه ها به این دلیل است که زمانی که ماهی طعمه را می بلعد و می بیند که قادر به بلع ان نیست طعمه را پس می زند و در هنگام پس زدن  قلاب و طعمه به راحتی تو لب ماهی گیر می کند. حالا شاید ماهی بارها این حرکت را انجام دهد برای همین باید این طعمه به جای گیر نباشه و سبد طعمه پاش متحرک باشد تا ماهی شک نکند برای همین می گن سبد  طعمه پاش بیت رانر یا سبد طعمه پاش متحرک یا لدگر. سبد  طعمه پاش رو متحرک به ریسه متصل می کنند تا زمانی که ماهی طعمه را برداشت یا حتی مسافتی طعمه را با خود ببرد خیالش از بابت ازاد بودن طعمه راحت باشد و طعمه به جایی گیر نباشد.

           صید ماهی کپور با سبد طعمه پاش به صورت ثابت

 

در این روش از همان سیستم بالا استفاده شده فقط با این فرق اساسی که دیگر سبد در ریسه به صورت متحرک نیست و روی ریسه فیکس شده هست و ریسه به این صورت بسته میشود که ابتدا نخ اصلی را به سبد طعمه پاش با یک هرزگرد متصل می کنند و بعد از هرزگرد  اتصال یک نخ ریسه و در انتها  قلاب را به ان متصل می کنند.

      فرق بین سیستم سرب متحرک (بیت رانر) با سیستم سرب ثابت

فرق عمده بین سیستم سرب متحرک و سرب ثابت در این است که شانص صید ماهی های باهوش با سیستم سرب متحرک بیشتر می باشد و این نکته را هم فراموش نکنید علاوه بر اینکه شانص صید ماهی ها بیشترمی شود در هنگام گیر کردن قلاب بهدهان ماهیفرار ان اگر ما سریع چوب و چرخ را بر نداریم و ضربه نزنیم ماهی فرار می کند زیرا در سیستم سرب متحرک قلاب فقط به صورت سطحی و روی پوست به دهان ماهی گیر می کند چون هیبچ مقاومتی وجود نداشته که منجربه فرو رفتن قلاب کامل در دهان ماهی را داشته باشه برای همین ضربه  آخر بسیار نقش مهمیدر صید ماهی دارد.در سیستم سرب ثابت دیگر نیازی به ان ضربه سریع نیست زیرا قلاب توسط مقاومتسرب ثابت در دهان ماهی گیر کرده و ضربه بایست یک ضربه ملایم باشد.

 

لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید

 منبع:کتاب صید حرفه ا ی ماهی کپور ابراهیم عابدی فر 



بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي دريافت مجوز قالب بر روي لينک ، ( درخواست مجوز ) کليک کنيد