امروز پنج شنبه, 03 فروردين 1396 - Thu 03 23 2017




آمار بازدید سایت

بازدید امروز482
بازدید دیروز637
بازدید این هفته2101
بازدید این ماه10907
بازدید کل644823

انواع چرخ ماهیگیری


 انواع چرخهای ماهیگیری

چرخ ماهیگیری یکی از وسایل مهم در ماهیگیری بشمار میرود که با بستن و پر کردن نخ ماهیگیری بر روی 

چرخ میتوان ریسه ماهیگیری (نخ.قلاب.وزنه.طعمه) را درفاصله های دوریا نزدیک پرتاب کرد. چرخهای

ماهیگیری ازقسمتهای مختلفی ازجمله(بدنه.کلاچ.بلبرینگ.کمان.ضامن یا نگهدارنده.دسته.اسپول یا همان

قرقره)تشکیل شده اند در بین این قطعات کار با کلاچ از همه مهمتر میباشد.میتوان با تنظیم نمودن کلاچ

(شل و سفت نمودن)ماهی به قلاب افتاده را خسته یا به اصطلاحی با ماهی جنگید.چرخهای ماهیگیری

در طرحها و مدلهای مختلفی ساخته شده اند در بازار سه نوع موتور موجود می باشد یکی تک کلاچه که

کلاچ روی موتور هست و دیگری تک کلاچه که کلاچ زیر موتور است ودیگری دو کلاچه که کلاچ هم در رو

وهم در زیر موتورمی باشد که به دسته سوم موتورهای رانر هم گفته  می شود.

             

1-چرخهای اسپنینگ                                                                 

چرخهای اسپنینگ دو نوع هستند یکی از انهاکلاچ روی موتور قرار میگیرد و دیگری کلاچ در زیر موتور قرار

دارد و معمولا از سایز ۱۰۰۰ شروع می شود تا سایز ۳۰۰۰ این گونه چرخهابرای استفاده از اسپینر و طعمه

های مصنوعی مناسبند مخصوص صید اردک ماهی قزل الا و ماهی سوف و ماهیهای مهاجم است هرچه

قطر قرقره زیادتر باشد برای پرتابهای بلند مناسب تراست.موتورهای اسپنینگ از لحاظ وزن و سایز باید با

چوب ماهی گیری ست باشند.و معمولا کم یا زیاد بودن حجم موتوربه میزان گنجایش نخ بستگی دارد و به

 علت ساده بودن ساختارش در کشورمان طرفداران زیادی دارد.

  

  ۲-چرخهای دریایی

 این نوع چرخها برای ماهیان جنگنده و مخصوص اب شور است و قاعدتا وزن و حجمی بزرگتر

از سایر چرخها دارند.و یک نمونه از انها چرخ ترولینگ هست که برای ماهیگیری از روی قایق

طراحی شده است.                                     

                        نمونه هایی از چرخهای دریایی                    

    

 

 

۳-چرخ پشه(فلای)

این نوع چرخ از سیستم بسیار ساده ای طراحی شده است و همانطور که از اسمش پیداست 

مخصوص ماهیگیری با پشه است و فاقد کلاچ و اسپول میباشدو بیشتر کار چرخ نگه داشتن نخ

درون محفظه چرخ میباشد. چون در هنگام ماهی گیری نخ پشه را با دست جمع میکنند بیشتر

جنس این چرخ از فولاد ضد زنگ است . اما از پلاستیک هم در ساخت ان استفاده می شود و

گاها از المونیم و پلاستیکی هم ساخته می شود که کیفیت چندان مطلوبی ندارند

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴-چرخ مخصوص کپور یا بایت رانر

موتورهای ماهی گیری انتظاری به این دلیل که زیاد در دست ماهیگیر نیست و بیشتر روی پایه

قرار دارد نسبت به بقیه چرخها سنگینتر و حجیم تر است و گنجایش نخ روی این موتورها زیاد

است و براحتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر نخ سایز بالا را ساپرت می کند و معمولا این موتورها را از روی

حجم ان می توان شناخت و درجه بندی انها از ۱۰۰۰ شروع شده تا۷۰۰۰ یا ۸۰۰۰ در پایان و هر

چه بالاتر برود گنجایش نخ روی موتور بیشتر می شود. این نوع چرخها دارای دو کلاچ میباشند

ودارای دکمه ای بنام بایت رانر است و کاربرد ان اینگونه بوده که چون در زمان ماهیگیری تنظیم

کلاچ زمان بر بوده و موجب فرار ماهی می شود  لذا قبل از ماهیگیری در زمان ON بودن دکمه

می توان کلاچ دوم را تنظیم نمود و در زمان به دام افتادن ماهی کلاچ را با یک دکمه به حالتOF  

برده و کلاچی را که از قبل تنظیم نموده بکار می اندازید و با سرعت و دقت بیشتری به

ماهیگیری خود ادامه میدهید

 

 

 

 لطفا دیدگاه خود را بیان فرمایید


بستن


1391 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت تخصصی ماهیگیری ایران فیشینگ می باشد . (طراحی : فرید خسروی www.ZAMANISP.com )